28. august 2014

Fra drivtømmer til hus

Edward av Kák
Kære læser

Velkommen til denne blog, der kommer til at vise historien, om hvordan en tanke hos en mand, kan blive til et projekt, der tog længere tid end ventet, men blev også til noget bedre end ventet.

Jeg hedder Edward av Kák og er 32 år, jeg er uddannet tømrer på Færøerne, hvor jeg kommer fra. Jeg blev i 2013 færdig som bygningskonstruktør på Københavns Erhvervs Akademi med speciale i 3D modellering.

Jeg har som tømmer arbejdet i Norge, Danmark og Færøerne og har altid være fascineret over forskelligheden i bygningerne i de nordiske lande, Danmark med sine murede bindingværke, Norge med bjælkehytter og Færøerne med stenvægge og græs tag.

Så når min far og mig startede med at snakke om et hus af drivtømmer, vidste jeg at dette var noget, jeg skulle være med til at udføre. Det viste sig også nu (ca. 10 år senere) at snakken og ideen er blevet til virkelighed!

Jeg har altid vidst at jeg ville arbejde med bygninger. Om det var at tegne dem, som jeg gjorde hos Rørbæk & Møller arkitekter med 3D modellering, inden jeg kom til Færøerne til dette projekt, eller at bygge huse efter gammel færøsk byggeskik.

Med på projektet:

Edward av Kák, tømrer, snedker, sten og beton
Poula Eidesgaard (Mor) Mentor og organisator.
Justinus Eidesgaard (Far) - sten og beton arbejde, indsamling av drivtømmer.
Leivur Eidesgaard (Fætter) - sten og beton arbejde
Fríi Eidesgaard (bror) - sten og beton arbejde
Rúni Simonsen (kusines mand) - elektriker
Magnus Hammer Olsen, snedker
Mayfinn Norðoy, arkitek
Fróði Eidesgaard (Farbror), rørlægger

Så man kan roligt kalde det et familie projekt :)

Ideen med denne blog er at oplyse læseren om færøsk byggeskik, drivtømmer eller bare underholdning.

Endnu engang velkommen og jeg håber at det bliver en fornøjelse at følge med projektet.

Edward av Kák

Ingen kommentarer:

Send en kommentar