28. august 2014

Justinus Leivson Eidesgaard, journalist, forfatter og livsnyder.


Justinus Eidesgaard. ejer/bygherre
Dette projekt, med restaurering af det først byggede hus på Hellurnar fra 1849 og gen-opbygning af de næst byggede hus på Hellurnar fra 1857 har havt 27 år om at udvikle sig til nu-værende stade.
                             Hvorfor jeg købte det første hus på Hellurnar, faldefærdigt og uden værdi for alle andre mennesker, det ved jeg ikke. Det har noget at gøre med intution og i begyndelsen havde det mere at gøre med, at det kunne være spændende at sætte huset i stand.
Jeg er opvoksen på den anden side af fjorden og Hellurnar for mig var helt fremmed land som barn i min isolerede hjembygd, der var uden forbindelse til omverdenen, undtagen to ugentlige rutebåde.  Måske har Hellurnar havt noget med min udlængsel at gøre.
                             Udsigten fra Hellurnar er for mig speciel, og den giver samme fornemmelse, som når jeg er ude at rejse i udlandet. Jeg er på et fremmed sted, og jeg kan lide den stemmning, jeg kommer i, når jeg rejser.  Hjemstavnen er drømmenes hjem, og der vender jeg tilbage til om natten og det at have et sted så tæt på hjemstavnen uden at være hjemme har været fasinerende for mig.

                             Og siden har tilfældighederne på livets krogede sti ført til, at vi i oktober har to huse på Hellurnar, hvor begge er helt orginale og hvis tilskyndelsen kommer fra et dybt sted i min underbevidshed og bliver synlige i takt med, at dage lægges til mit liv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar